Practici de lectură cu elevii, de la profesorii MERITO – Ziua Naţională a Lecturii (15 februarie)
12/02/2022
Directorul ca leader – Sorin Haiduc, profesor de Matematică şi director, Colegiul Naţional „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal”, Arad – Director MERITO 2022
18/05/2022

Harta lecturii în România – primul demers de colectare şi centralizare a activităţilor de lectură pentru elevi

De Ziua Naţională a Lecturii, am lansat Harta lecturii în România, un demers de colectare şi „cartografiere” a practicilor de lectură, şi invităm toţi profesorii şi organizaţiile cu astfel de activităţi să propună metode de cultivare a cititului ca rutină.

Conform datelor Eurobarometru şi Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi; 93,5% nu cumpără nici măcar o carte pe an; 68,5% nu au citit o carte în ultimul an şi doar 6,2% dintre români citesc cărți în mod constant. Iar, conform datelor PISA, 41% dintre elevi nu au atins un nivel de bază în citire.

În acest context, Ziua Națională a Lecturii este un bun moment pentru a radiografia ceea ce se întâmplă în domeniul lecturii în România. Fie că vorbim de proiecte de literație, de alfabetizare funcțională, proiecte de promovare a lecturii literaturii, a lecturii de plăcere, fie că e vorba de activități educaționale sau culturale, mediu formal sau nonformal, credem că este necesar să avem o ”Hartă a lecturii”, care să ne ofere o imagine asupra activităților destinate elevilor de orice vârstă.

Astfel, de prima Zi Naţională a Lecturii, am început în proiectul MERITO un demers de colectare şi „cartografiere” a practicilor de lectură în România. Ştim că există mulţi profesori şi organizaţii care cultivă lectura ca rutină în viaţa copiilor şi tinerilor, şi vrem să expunem cât mai multe astfel de activităţi. Pentru că lectura şi abilităţile de literaţie sunt esenţiale în dezvoltarea elevilor, vrem să aflăm câţi elevi şi cum citesc în România, să descoperim împreună bune practici în domeniu, să le centralizăm într-o singură platformă accesibilă şi să le răspândim către cât mai mulţi profesori şi nu numai, pentru a se inspira, a le adapta şi aplica în activitatea lor.

Vă invităm să vizualizaţi Harta pe https://lectura.merito.ro/, iar pe formularul disponibil pe platformă să propuneţi o practică de lectură (puteţi propune mai multe prin completarea repetată a formularului), pe care o realizaţi cu elevii, indiferent că este la clasă / în şcoală sau în afara acesteia; un proiect extracurricular / extraşcolar sau un demers individual. Noi vom colecta toate practicile propuse, le vom valida în comunitate că răspund relevant întrebărilor din formular, iar apoi le vom publica lunar pe Harta lecturii în România şi într-o culegere de practici.

Profesorii şi organizaţiile contributoare vor primi acces la toate practicile transmise şi la ceilalţi contributori, iar în semn de mulţumire şi recunoştinţă pentru contribuţie, vom emite un certificat de contributor, după validarea şi încărcarea practicii propuse pe Hartă. Ulterior, intenţionăm să dezvoltăm cu profesorii şi organizaţiile contributoare o comunitate de învăţare şi practică în domeniul lecturii şi al literaţiei.

Conex, marţi, 15 februarie, am desfăşurat un webinar cu practici de lectură din comunitatea MERITO şi de prezentare a demersului, pe care vă invităm să îl vizionaţi şi să populăm împreună Harta lecturii în România!

Proiectul MERITO, al Fundaţiei Romanian Business Leaders, este o cauză de transformare a meseriei de profesor în România, în sensul de a o recredibiliza, prin recunoaşterea dascălilor valoroşi, şi a o profesionaliza, prin propagarea expertizei şi bunelor practici în rândul cadrelor didactice.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *