12 profesori deosebiţi au fost premiați la Gala MERITO pentru inovaţie în educație
16/09/2021
Harta lecturii în România – primul demers de colectare şi centralizare a activităţilor de lectură pentru elevi
15/02/2022

Practici de lectură cu elevii, de la profesorii MERITO – Ziua Naţională a Lecturii (15 februarie)

Conform datelor Eurobarometru şi Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi; 93,5% nu cumpără nici măcar o carte pe an; 68,5% nu au citit o carte în ultimul an şi doar 6,2% dintre români citesc cărți în mod constant. Iar, conform datelor PISA, 41% dintre elevi nu au atins un nivel de bază în citire.

În acest context şi al primei Zile Naţionale a Lecturii (15 februarie), respectiv deciziei Ministerului Educaţiei privind desfăşurarea activităţilor de lectură, am colectat câteva practici şi activităţi specifice ale profesorilor din comunitatea MERITO, ce pot fi preluate şi adaptate la clasă.

Am centralizat metode de lectură, ce acoperă ciclurile de învăţământ primar-liceal, de la Ioana Baboş, Mirela Spiţă şi Liliana Mursa (învăţătoare), Iulia Sfetcu-Măndăşescu (învăţământ special), Mihaela Bucşa (gimnaziu), Briena Stoica şi Tatiana Cauni (liceu), cât şi alte iniţiative de încurajare a lecturii din România şi străinătate, de la Bogdan Raţiu.

Cele 9 practici sunt structurate pornind de la descrierea activităţii, provocările întâmpinate şi soluţiile pentru acesta, rezultatele observate, impactul acestora şi căi pentru a fi multiplicate în alte şcoli sau la nivel naţional, simplu de utilizat mai departe în încurajarea elevilor spre lectură. Culegerea de practici de lectură din comunitatea MERITO este disponibilă aici: https://tinyurl.com/2p859sfe.

„Majoritatea copiilor vedeau cititul ca pe o obligaţie neplăcută. Am căutat soluţii să îi fac să se bucure de cărţi. Una dintre ele a fost să îi rog să scrie fiecare pe o bucată de hârtie o carte pe care şi-ar dori să o primească în dar. Unii au scris titluri de cărţi, iar alţii au scris „carte cu maşini”, „carte cu cai”, „carte cu poveşti”. Asociaţia „Fiecare Contează” din Bucureşti ne-a donat peste 120 de cărţi, iar Ioana Cărtărescu-Petrică ni le-a adus la Crizbav. Au fost copii care au plâns de bucurie că au primit ei ceva ce şi-au dorit. Un băiat din clasa a VI-a a plâns de supărare că a primit cartea cu maşini pe care scrisese că şi-o doreşte, dar era supărat, de fapt, pentru că „a scris de cartea cu maşini pentru că era sigur că nu o să îi dea nimeni lui cartea aia. Daca ştia că chiar o primeşte, scria şi el că vrea cu fotbalişti, dar a fost atât de sigur că nu o va primi, încât n-a vrut să spere că va primi cartea cu fotbalişti, doar pentru ca apoi să fie dezamăgit din nou”. În doi ani (septembrie 2018 – iunie 2020) am reuşit să obţin peste 1000 de cărţi pentru şcoala din Crizbav.” – extras din experienţa Mihaelei Bucşa, profesoară MERITO 2021 de Fizică la Şcoala Gimnazială din Sânpetru, jud. Braşov.

Am pornit acest demers din dorinţa de a răspândi metode care să creeze elevilor rutine de citit, inclusiv în afara cadrelor organizate, pe termen lung, iar practicile din această „culegere” sunt doar o foarte mică parte dintre cele care ştim că există în spaţiul şcolar. În acest sens, marţi, pe 15 februarie, vom desfăşura un webinar MERITO de bune practici de lectură şi vom lansa Harta lecturii în România, un demers de „cartografiere” a proiectelor de literație, de alfabetizare funcțională, de promovare a lecturii literaturii, a lecturii de plăcere şi activităților educaționale sau culturale, în mediu formal sau nonformal, care să ne ofere o imagine asupra activităților destinate elevilor de orice vârstă, unde orice profesor sau organizaţie ne poate propune astfel de practici.

Pentru că lectura şi abilităţile de literaţie sunt esenţiale în dezvoltarea elevilor, vrem să aflăm câţi elevi şi cum citesc în România, să descoperim împreună bune practici în domeniu şi să le răspândim către cât mai mulţi profesori şi nu numai, pentru a se inspira, a le adapta şi aplica în activitatea lor. Apoi, dezvoltăm o comunitate de învăţare şi practică în domeniul lecturii şi al literaţiei.

Vă invităm să transmiteţi mai departe aceste câteva practici de lectură centralizate din comunitatea MERITO, să vă alăturaţi webinarului nostru de marţi şi să populăm împreună Harta lecturii în România!

Proiectul MERITO, al Fundaţiei Romanian Business Leaders, este o cauză de transformare a meseriei de profesor în România, în sensul de a o recredibiliza, prin recunoaşterea dascălilor valoroşi, şi a o profesionaliza, prin propagarea expertizei şi bunelor practici în rândul cadrelor didactice.

 

3 Comments

  1. Simona spune:

    As dori sa particip webinar pentru a afla metode noi de a-i apropi pe prescolari de lumea minunata a povestilor .

  2. Mirăuță Adina spune:

    Mulțumim, doamnei expert în educație Anca Tîrcă pentru această oportunitate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *