Ce ar trebui să știe elevii de 5-10 ani, la finalul claselor „0” și I-IV? Ghiduri pentru părinţi, de la Alina Hoară, profesor MERITO
06/05/2020
Învăţare colaborativă online pentru peste 3.600 de profesori, prin MERITO, de la închiderea şcolilor
29/06/2020

Universul de învăţare al copilului cu CES – material de învăţare din activităţi acasă

Iulia Sfetcu-Măndăşescu, profesoară pentru învăţământul special la Şcoala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1 din Bucureşti, profesor laureat MERITO, vine în sprijinul copiilor cu cerinţe educative speciale şi al părinților şi profesorilor acestora, cu un material de învățare din orice activitate făcută acasă.

Context / descriere:Fiecare profesor își cunoaște cel mai bine elevii și știe care sunt activitățile potrivite pentru ei. Eu am propus acest material pentru elevii clasei I , clasă de copii cu hipoacuzie.

Mediul înconjurător este un spațiu de învățare potrivit, indiferent că suntem la școală, acasă, în parc sau la magazin. Copiii învață mult mai ușor și mai repede prin activități practice, cu obiecte concrete, folosind simțurile, observând în jurul lor, explorând sau povestind. Jocul este metoda cea mai plăcută și rapidă de a învăța.

Pentru ca suntem acasă, putem profita de obiectele și activitățile care ne sunt la îndemână, putem găsi o mulțime de contexte în care un copil să-și folosească atenția, dexteritatea, simțurile, să-și exerseze calitățile motrice, să-și dezvolte creativitatea, vocabularul și deprinderile matematice.”

Procesul învăţării se desfăşoară în mai multe faze:

  • receptarea şi înregistrarea materialului pe fondul unei stări de atenţie şi activare cerebrala;
  • înţelegerea şi generalizarea prin formarea de noţiuni, principii etc.;
  • fixarea în memorie, actualizarea prin reproducere a cunoştinţelor şi transferul acestora;

Descriere activitate: Cum îi putem implica pe cei mici, acasă, zi de zi? Dându-le sarcini  precum:

  • sortarea hainelor pentru mașina de spălat;
  • împerecherea șosetelor;
  • udatul şi minima îngrijire a florilor;
  • curățarea legumelor și a fructelor;
  • împăturirea şi aranjarea hainelor;
  • punerea hainelor la uscat folosind clești de rufe;
  • punerea tacâmurilor în mașina de spălat vase sau în tăvița pentru tacâmuri;
  • frământatul aluatului pentru pâine;
  • punerea şi aranjarea mesei ;

Toate acestea, aparent, sunt doar niște treburi prin casă, dar pentru un copil, ele pot fi contexte de învățare. Atunci când împerechează șosete, el face o potrivire, pentru că va alege dintr-o grămadă două șosete identice – la fel și alegerea hainelor pentru mașina de spălat – el sortează după un criteriu (ex.: rufe albe, rufe colorate) sau atunci când sortează monedele din pușculiță (după formă). Când curăță un cartof, își folosește atenția și dexteritatea pentru a îndepărta coaja, la fel și când va tăia un măr sau va curăța o portocală (atenție la obiecte ascuțite).  Dacă este responsabil cu așezarea mesei sau cu punerea farfuriilor în mașina de spălat vase sau în suportul de la bucătărie, copilul va face ordonare și potrivire, astfel că mașina de vase este înlocuitor pentru un incastru. De fapt, este exact invers, pentru că tot ce învață un copil ar trebui sa-l ajute în viața de zi cu zi.

Orice activitate din mediul de acasă este una câștigată, mai ales dacă o transformați în joacă. Când udăm florile, până la urmă, cât de complicat este sa uzi o floare?! Iei sticla-umpli-torni-gata! Dar dacă vom spune vocalele în timp ce umplem sticla, numărăm ghivecele cu flori, apoi marcăm pe sticlă câtă apă turnăm în fiecare ghiveci, pipăim frunzele, observăm fiecare plantă, ne amintim tot ce am învățat la „Cunoașterea mediului” despre florile de apartament, activitatea parcă se transformă, nu?!

Toate aceste inițiative au ca scop parcurgerea procesului de învățare. Sunt activați receptori, stimulate simțurile, înțelegerea și generalizarea, fixarea în memorie, iar încetul cu încetul, transferul către sarcini școlare tot mai avansate.

Prin casă, copilul poate identifica mărimi și forme, culori, obiecte care au aceeași funcție, poate explora olfactiv toate aromele din bucătărie (atenție la stimuli prea puternici) sau diferenția gusturile, poate pregăti o salată proaspătă reamintindu-și denumirile fructelor și legumelor. Hmm, oare de câte ori nu am dus la școală cireșe și căpșuni când am predat „fructele de primăvară.”?! Acum avem acces la un întreg univers pe care copilul îl poate explora, cu bucurie ca fiecare lucru mic este o extraordinară resursă de învățare.

Descrierea şi tutorialul video ale activităţii:

DESPRE MERITO

MERITO este un proiect de transformare a meseriei de profesor, prin recredibilizarea acesteia în societate şi propagarea culturii învăţării colaborative între profesori. Credem în profesori ca agenţi de schimbare în Educaţie, care pot răspândi Educaţia de calitate pentru fiecare copil, în fiecare clasă.  De 5 ani, MERITO coagulează o comunitate naţională de profesori valoroşi, pe care îi premiază, cărora le recunoaşte public meritele în Gale anuale şi în care investeşte continuu încredere, energie şi resurse. Sprijinim profesorii să înveţe colaborativ în comunităţi locale, să devină un pol de expertiză, cu o voce publică şi să îşi răspândească bunele practici. Profesorii MERITO, activi în 10 comunităţi, sunt o sursă de inspiraţie şi bune practici pentru peste 10.000 de profesori, până în prezent, în peste 150 de intervenţii directe pe care le-au avut. MERITO este un proiect dezvoltat de lideri de business, reuniţi sub umbrela Fundaţiei Romanian Business Leaders, care se implică în cauza profesorilor din România, în peste 1.000 de ore de voluntariat, până acum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *