Exercițiul de a pune totul la îndoială – Laura Borbe, profesoară de Ştiinţe socio-umane, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Cluj-Napoca – profesoară MERITO 2023
10/05/2023
Grădinița ca un loc de joacă – Florentina Romanescu, profesoară pentru învăţământul preşcolar, Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 3 Step by Step, Tulcea – Educatoarea MERITO 2023
10/05/2023

Cu încredere, la matematică – Cătălina Dogaru (Asavei), profesoară de Matematică, Şcoala Gimnazială „Mihai Codreanu”, Iaşi – profesor MERITO 2023

Cu încredere, la matematică

„Am investit tot timpul în pregătirea mea profesională, pentru că altfel nu pot să am așteptări mari de la elevi. Eu trebuie sa fiu un model pentru ei, să le arăt că sunt un om de calitate și ei să învețe de la mine. Când elevii văd că eu sunt foarte bine pregătită, atunci se vor pregăti și ei.”

Orele de matematică sunt, pentru mulți elevi, foarte stresante. Poate chiar înspăimântătoare, dacă ne uităm la un episod pe care Cătălina Dogaru și-l amintește și azi. Acum câțiva ani, a scos la tablă un băiat de a V-a, care a început să tremure incontrolabil:

– Ce s-a întâmplat?, l-a întrebat.

– Sunt emoționat, a răspuns băiatul.

– Ce aș putea să fac eu ca să nu mai fii emoționat?

– Nu știu.

– Nu trebuie să îți fie frică, nu îți face griji, va fi bine, i-a spus ea în timp ce îl strângea în brațe.

I-a tot repetat mesaje de încurajare până când, în clasa a VIII-a, cu un cap mai înalt decât profesoara, puștiul i-a spus: „Sunt bine acum”.

Cătălina își dorește ca elevii să vină cu drag la orele ei și să nu se simtă stresați, astfel că socotește acest episod o reușită.

„Faptul că l-am ajutat să își depășească acele emoții e poate la fel de important ca ce l-am învățat din materie, pentru că a înțeles că e ok să ai emoții, pentru că o să le depășești la un moment dat.”

Astăzi, elevii de la a V-a A cu care are oră par relaxați și încrezători. Profesoara, o femeie de 30 de ani cu sacou negru, bucle blonde, lejere și un machiaj care pare profesionist (o altă pasiune de-ale ei), pornește muzica ambientală de pe tabletă și deschide o aplicație prin care proiectează pe tablă Roata Norocului.

Este o roată unde sunt numele tuturor elevilor, dar și al ei. Fiecare elev care vine la tablă să rezolve un exercițiu cu adunarea și scăderea fracțiilor zecimale trebuie să dea click pe tabletă, iar Roata decide cine urmează. Poate să pice chiar Cătălina.

„E șansa ta să mă scoți la tablă!”, îi spune pe un ton șugubăț unui copil.

Când se întâmplă asta, se preface că nu știe și cere ajutorul clasei.

Cei care sunt selectați de Roata Norocului deschid o altă aplicație pe tableta Cătălinei și întorc o carte joc cu un exercițiu. Ea stă mereu lângă elevul de la tablă și îl ghidează cu blândețe. „Vorbește cu noi cu voce tare.” „Ești foarte deștept!” „Îți vine să crezi cât e de ușor?” „Curaj, nu se întâmplă nimic dacă greșiți!”

Un băiețel se plânge că nu știe pentru că a lipsit, iar profesoara îl îndeamnă să își aleagă un coleg care să îi explice. După ce primește lămuriri, rezolvă un exercițiu și ea îl laudă: „Foarte bine, ai văzut că deja știi?”.

Când a venit aici, în 2017, după aproape trei ani de predat într-un sat de lângă Iași, colegii profesori credeau că n-o să reziste nici măcar o lună. Deși este o școală din centru, elevii provin dintr-o zonă defavorizată din apropiere. Unii vin nemâncați la școală, lipsesc des și au multe probleme acasă.

La începutul pandemiei, când orele au fost mutate online, Cătălina și-a cumpărat o tabletă și a învățat să folosească diverse programe și aplicații. Doar că s-a trezit că nu are cui să-i predea, pentru că elevii nu aveau dispozitive de pe care să intre la ore. Cei mai mulți se puteau loga doar după-amiaza, când se întorceau părinții de la serviciu. Soțul ei a venit cu ideea să creeze împreună clipuri cu lecțiile, iar elevii să le acceseze atunci când au la dispoziție un telefon sau o tabletă.

Așa s-a născut pagina de YouTube „Pauza de Mate”, care are acum 91.000 de urmăritori, 600 de clipuri și peste 11 milioane de vizualizări. Canalul a crescut organic, fără ca profesoara să îl promoveze în vreun fel, pentru că și-a dorit ca utilizatorii să vină pentru calitatea conținutului, nu pentru că o cunosc pe ea. Numele ei nici nu apare nicăieri.

„Eu îmi doresc cu adevărat să îi ajut pe elevi. Mereu mă gândesc cum să prezint mai atractiv lecția, ce trebuie să scot în evidență astfel încât copilul acela să învețe ceva în cele 15 minute petrecute pe internet astăzi.”

Publică pe pagină videoclipuri explicative, lecții, teste de pregătire sau de antrenament pentru examenele naționale. Clipurile, care au de la 10 minute și până la chiar o oră și jumătate, cum este cazul testelor de la examene, necesită însă multe ore de muncă.

De exemplu, pentru un test trebuie mai întâi să îl rezolve ea, să scrie de mână și să explice exercițiile, apoi încă niște ore bune de filmare. Soțul ei, care a învățat tehnica tot din mers, ascultă integral clipul și îl editează, să nu existe fracturi de logică. Filmează mai multe materiale deodată, în weekend sau în timpul liber, astfel încât să posteze constant.Mesajele și comentariile de pe pagină îi arată își atinge scopul: „Am învățat pentru bacalaureat doar datorită dumneavoastră”, „Mii de persoane vă sunt recunoscătoare pentru efortul depus”, „Explicați foarte bine și vă recomand tot timpul prietenilor mei!”, „Acum chiar înțeleg! Sunteți mult mai bună la explicat decât profesoara mea de matematică”, „Să vă dea Dumnezeu sănătate că am luat 10 la test!”.

O mămică i-a scris că se temea că n-o să-și poată ajuta copilul la teme, pentru că nici ea nu se descurca prea bine la matematică, dar urmărește întâi clipurile ei, apoi îi explică și lui. Utilizatorii îi transmit și solicitări: „Poți face un video cu integrale nedefinite? Eu sunt clasa a XII-a și m-ar ajuta foarte mult!”, „Vă implor din suflet, puteți face un videoclip unde explicați logaritmi? Sunt clasa a XII-a și nu prea am înțeles”.

„Mă gândesc la copiii de la țară, care poate nu-și permit să lucreze cu un profesor”, spune Cătălina. „Sau la părinții care și-ar da jumătate din salariu pe meditații. Sau la copiii care nici măcar nu-și permit. Nu mai bine îi ajut eu, dacă pot?”

O confirmare că lecțiile pe care le postează pe YouTube sunt de calitate a venit acum doi ani, chiar de la Comisia Europeană. Un reprezentant i-a cerut, fără să știe cine este în spatele canalului, să creeze o serie de clipuri. Cătălina a conceput rubrica „Atenție la Neatenție”, dedicată elevilor de a VIII-a și a XII-a, care urmează să dea examene, cu capcane ce pot să apară în testele de la matematică.

Tot prin „Pauza de Mate” a ajuns să facă parte din echipa proiectului CRED, al Ministerului Educației.

Cătălina spune că a fost mereu o elevă încăpățânată, care știa ce voia: să devină profesoară de matematică. Și-a urmărit scopul cu implicare, ajutându-și colegii, participând la olimpiade, apoi prin practica din timpul facultății.

Seriozitatea din timpul practicii l-a determinat pe mentorul ei, profesor la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași, unul dintre liceele de top din țară, să o lase în locul lui la catedră o lună. Spune că nu a avut momente în care să nu se simtă stăpână pe ea, indiferent că era în fața unor elevi de clasa a V-a sau a unor olimpici.

„Am investit tot timpul în pregătirea mea profesională, pentru că altfel nu pot să am așteptări mari de la elevi. Eu trebuie sa fiu un model pentru ei, să le arăt că sunt un om de calitate și ei să învețe de la mine. Când elevii văd că eu sunt foarte bine pregătită, atunci se vor pregăti și ei.”

Deși ar fi putut să plece la o școală mai bună, spune că nu se gândește la un transfer deoarece copiii de aici au nevoie de ea. Crede că nu poate să aibă așteptarea de la un elev să știe teorema lui Pitagora, când el n-a mâncat nimic în ziua respectivă. Așa că se implică în cazurile sociale, face rost de telefoane pentru cei care nu au, scrie proiecte pentru finanțări pentru combaterea abandonului școlar, prin care elevii primesc o masă caldă, îi ascultă cu deschidere pe elevii care au nevoie de o vorbă bună.

La evaluarea pe care a avut-o pentru lucrarea de grad, inspectoarea a întrebat un copil de a V-a ce îi place cel mai mult la ora Cătălinei.

„Eu mă simt relaxat”, a răspuns el. „Îmi place că ascult muzică și muzica mă face sa mă simt bine.”

Pentru ea a fost confirmarea că metodele ei sunt cele potrivite.

„Atunci mi-am dat seama că ceea ce fac eu funcționează, îi ajută.”

Text de Oana Racheleanu

Editor: Lavinia Gliga

Foto: Doria Drăgușin

Premiu susţinut în 2023 de Kruk România, partener al Galei.

2 Comments

  1. Lenuta Ciobanu spune:

    Cu încredere să alegeți o doamna atât de pregătită și care lucrează cu copiii cu o blandete de nedescris.Am avut onoarea sa o cunosc de când încă era pe băncile facultății și mi-am pus toată încrederea în ea.Dintr-un copil mediu zic eu a făcut ca fiica mea sa fie printre primii evaluati la bacalaureat cu media aproape de 10 (9,9) și pentru asta îi mulțumesc din tot sufletul.Nu am cuvinte….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *