Școala ca o mare echipă
„Întotdeauna încerc să văd calitățile din ei, să îi încurajez, să îi înțeleg. Încerc să-i tratez de la egal la egal, să apreciez când cineva se străduiește. Dacă le oferi încrederea ta, s-ar putea ca ei să ți-o răsplătească prin ceea ce fac.”
Un jucător de rugby știe că trebuie să-și protejeze coechipierii. Un director de școală, fost jucător de rugby, nu are cum să uite acest principiu și pune umărul la crearea unui mediu în care colegii lui să se ridice.
Daniel Petrule a început să joace rugby dinainte să intre la școală. A fost vicecampion la juniori și, mai târziu, căpitan al echipei CFR Brașov, iar după terminarea Facultății de Educație Fizică și Sport din Brașov, în 1999, a devenit antrenor.
Știa însă deja de mic că vrea să urmeze o carieră didactică, așa că un an mai târziu a ales școala din Sânpetru ca să demonstreze că elevii de la țară nu le sunt inferiori celor de la oraș. Din 2014 este și director aici.
La 46 de ani, este un bărbat voinic, care își poartă barba scurtă. Pereții biroului lui sunt decorați cu tricouri din cele cinci ediții ale „Turneului Cetăților”, o competiție de rugby-tag – un joc fără contact – la care au participat școli din șapte sate săsești. Toate echipele se întâlneau în cetatea-gazdă, iar după meciuri elevii luau parte la activități educative.
Competiția a fost ideea lui, pe când era doar profesor de sport. Spune că rugbiul le dezvoltă copiilor loialitatea, corectitudinea, adaptabilitatea. Valori care îl definesc și pe el, în relația cu profesorii și cu elevii.
„Întotdeauna încerc să văd calitățile din ei, să îi încurajez, să îi înțeleg”, spune el. „Încerc să nu țip, să-i tratez de la egal la egal, să apreciez când cineva se străduiește. Dacă le oferi încrederea ta, s-ar putea ca ei să ți-o răsplătească prin ceea ce fac.”
Și tehnologia este o pasiune veche de-a lui, încă dintr-a IX-a, pe când dura două minute până când un calculator să încarce sistemul de operare. Chiulea de la alte ore, se ducea la laboratorul de informatică, iar profesoara îi cerea să le explice și colegilor de-a XII-a.
Acum, grație interesului pentru gadgeturi și aplicații – dar și cu ajutorul colegei lui, Mihaela Bucșa, profesor MERITO 2021, care a scris mare parte din proiectele prin care au atras finanțări –, școala are tablete, laptopuri, ochelari VR, tabletă grafică, video-proiectoare interactive, tricouri de realitate augmentată cu care se învață anatomie, stație meteo, solar, imprimantă 3D, laborator de științe cu un robot de grădină și unul umanoid.
Școala din Sânpetru, cu 670 de elevi, are condică online și este una dintre școlile pilot pentru implementarea catalogului digital. Părinții au acces la notele elevilor, profesorii și părinții pot să-și trimită mesaje în platformă, iar mediile se încheie automat.
„Cel mai mare avantaj este că evaluarea o faci în funcție de ce știe elevul, nu de notele pe care le vezi la alte materii”, spune el. „Tehnologia este parte din evoluție, ea lucrează pentru noi.”
Cu doi ani înainte de pandemie, a participat la un proiect Erasmus despre digitalizare, în urma căruia a implementat platforma Teams în școală, cu gândul că profesorii pot ajuta elevii și după ore. Astfel că, atunci când școlile s-au închis și profesorii din toată țara încercau să deslușească tainele platformelor de comunicare online, școala din Sânpetru avea invitați angajați la Apple sau la Agenția Spațială.
Dincolo de toate dotările IT, directorul insistă ca elevii să stea și departe de ecrane. De pildă, a introdus regula pauzelor petrecute în curtea școlii, indiferent de anotimp. Sau a adus un meșter olar, cu ajutorul căruia elevii au creat din lut cetățile din jurul Brașovului, în miniatură.
Prin proiectele pe care le propune, directorul vrea să le dezvolte elevilor comportamente apreciate în societate, dar și spiritul de echipă. Înainte de pandemie, oferea în fiecare vineri diplome pentru tot felul de calități, pe care le stabilea cu profesorii: cel mai motivat elev, cel mai perseverent, cel mai bun recitator sau cea mai bună dicție.
„Au fost situații în care doar de la o simplă diplomă a început copilul să citească, să fie mai motivat”, își amintește el. „Sau părintele, când a văzut că copilul lui a primit diplomă, s-a implicat mai mult. Îi mai scoteam în față și pe cei cu un comportament negativ și acolo cred că greșeam.”
În proiectul „Cetăți sub lupă”, elevii împărțiți pe echipe au avut de prezentat o cetate din Transilvania, prin prisma mai multor materii de la școală. De exemplu, să vorbească despre ea în germană, să explice cum îi calculează suprafața, să o deseneze. Câștigătorii au primit o excursie la Deva, cetatea în jurul căreia și-au construit proiectul.
Tot cu scopul de a-i scoate pe elevi din școală și din localitate, dar și de a le cultiva obiceiul de a fi disciplinați, a organizat un concurs în care profesorii notau într-un caiet nivelul de disciplină și de curățenie din clase și dacă elevii ieșeau în pauze în curtea școlii, fără să fie nevoie să-i caute prin ascunzători. La sfârșitul săptămânii, clasa câștigătoare a primit premiu o excursie de 20 de kilometri în jurul Brașovului, la o lună – la 40 de kilometri, iar la trei luni – o excursie mai mare.
Mai mult, elevii din Sânpetru se pot înscrie la activități extrașcolare cum ar fi șah, robotică, matematică, karting, gimnastică ritmică, aeromodelism, care sunt susținute de profesori și traineri voluntari, veniți din alte școli sau din ONG-uri. Și rugby-tag, bineînțeles, sportul la care antrenează echipe și din ciclul primar, și din gimnaziu. (În 2016, echipa antrenată de el a ajuns pe locul trei la nivel național, la Olimpiada Gimnaziilor.) E deschis oricăror preocupări ale elevilor sau profesorilor, mai puțin la fotbal. Spune că n-o să înființeze niciodată o echipă de fotbal în școală, pentru că îl consideră un sport care dezbină echipele și încurajează certurile.
Și profesorii sunt atrași de director în tot felul de proiecte. Unele de formare digitală și inovație, de dezvoltare personală și profesională, iar altele de închegare a grupului. În decembrie a devenit tradiție ca aceștia să participe la jocul „Îngerașul”, în care trebuie să aibă grijă ca un coleg pe care îl extrag în secret să se simtă bine, apreciat și iubit, fără ca acesta să știe cine este îngerașul. Își trimit mesaje de apreciere, de încurajare sau chiar dulciuri. Uneori sunt luați în joc și elevii, cum i s-a întâmplat unui profesor care a primit 30 de mesaje de la numere necunoscute, din clasa „îngerașului” lui. La final se deconspiră, „exact ca la Secret Santa, dar cu un update”.
Lista de proiecte pe care le-a implementat de când e director, cu ajutorul profesorilor, este lungă. Dar la fel e și cea cu planurile de viitor. Acum, în curtea școlii, stau stivuite lemne pentru cele patru amfiteatre pe care vrea să le construiască cu ajutorul oamenilor din comunitate, ca profesorii să poată desfășura orele afară. Visează și la o sală de sport adevărată, căci cea de acum e ca o sală de clasă – „faci șah și exerciții pe loc”.
Recent, au depus un proiect prin care speră să primească fonduri prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, pentru evaluarea potențialului nativ a elevilor. Un aparat cu senzori indică abilitățile elevilor, punctele forte și cele slabe, și astfel profesorii știu în ce direcție să îi îndrume ca să nu renunțe la școală.
Se mai gândește să creeze un soft în care să apară evaluarea psiho-emoțională a copiilor, făcută de educatoare, informații care ulterior le vor fi utile învățătorilor și profesorilor.
„Toate ideile astea îmi vin din discuții cu colegii. Tu singur, ca director, nu ai ce să faci dacă nu sunt și profesorii dedicați.”
În pauze se plimbă pe afară și vorbește cu copiii și cu profesorii. În urma acestor discuții, unii poate că sunt mai deschiși la nou, mai curioși de gadgeturi, mai inspirați și mai ambițioși.
„Poate că vor să-și demonstreze că pot să mă depășească și că sunt mai buni decât mine. Atunci e o situație win – win, câștigă școala, câștigă și ei.”
Text de Oana Racheleanu
Editor: Lavinia Gliga
Foto: Doria Drăgușin
Începând cu Gala MERITO 2019, acordăm atenţia bine meritată şi managementului şcolar, atât de important în construirea unei culturi organizaţionale performante în Şcoală şi în atragerea comunităţii locale în jurul acesteia, prin premiul Directorul MERITO.