Deși educația este fundamentul unei națiuni, cu toții observăm un paradox nociv. Ȋn discursul personal suntem recunoscători și plini de emoție. Iar discursul public despre învățământ și breasla profesorală se compune dominant din exemple negative. Profesorii României luminoase, care și-au ales și-și fac meseria din pasiune și cu sufletul, se împuținează o dată ce meseria devine indezirabilă la nivel de societate.
Prin MERITO, vrem să aducem în ochii și în mintea românilor profesorii exemplari, aceia care schimbă Romania în bine pentru eternitate. Iar cu ajutorul dumneavoastră, construim o comunitate care să îi descopere pe toţi dascălii cu adevărat deosebiți, le oferim recunoaștere și le ducem bunele practici mai departe, pentru a inspira şi alţi profesori.
“Nu putem avea o țară bogată fară să fim competitivi cu produsele și serviciile românești pe piața mondială – nu putem fi competitivi fară tineri foarte bine educați, creativi, performanți și pasionați de domeniul pe care și-l aleg. Alături de familie, profesorii ne educă copiii, ne formează viitorii colegi, viitorii antreprenori, pun bazele generației de mâine.
Vrem să ȋi descoperim pe profesorii valoroși din România.Nu le-am mulțumit destul pentru rolul pe care îl joacă ȋn societate: ei sunt formatori de oameni. E momentul să îndreptăm acest lucru – să le arătăm recunoștința noastră, respectul nostru, pentru că sunt parte din elita profesioniştilor României. Numai cu o educație de bună şi înaltă calitate putem să fim o țară respectată, apreciată şi stăpâna pe viitorul ei.”
Măriuca Talpeș,
inițiatoarea ideii, co-fondator Bitdefender
Descrierea proiectului
Puţin peste 40% dintre profesorii din România cred că meseria este valorizată în societate, conform OECD. Prin Proiectul MERITO, antreprenorii din România, reuniți în Romanian Business Leaders (RBL), recunosc public și material meritele profesorilor valoroși ai României și lucrează apoi împreună ca să ducă mai departe în sistemul de educație bunele practici ale profesorilor MERITO.
Profesorii valoroși sunt baza unei educații de calitate, în care pasiunea și dăruirea sunt constante ale activității acestora. Este nevoie de contexte în care dascălii să fie apreciați, să lucreze împreună și să-și împărtășească experiența pentru învățarea altor profesori. Prin MERITO, punem în „lumina reflectoarelor” profesorii români exemplari, pe aceia cărora viitorul României nu le este indiferent. Creştem o echipă care descoperă cadre didactice cu adevărat deosebite, cărora le oferim recunoaștere, o comunitate și îi premiem într-o Gală anuală, în prima zi de RBLSummit.
Apoi, odată integraţi în comunitatea MERITO, ce numără acum 100+ membri, investim continuu în dezvoltarea profesorilor ca experţi-practicieni “de la firul ierbii”, pentru a-şi răspândi bunele practici şi expertiza şi a contribui la transformarea a 50.000 de profesori în următorii ani.
În cei peste nouă ani de proiect, cauza noastră a crescut şi ne propunem ca împreună să transformăm meseria de profesor în România. O recredibilizăm prin recunoaşterea şi promovarea dascălilor valoroşi. O profesionalizăm prin dezvoltarea acestora ca experţi şi propagarea expertizei lor către majoritatea profesorilor din România.
În timp, prin reuniunile comunităţii, am dezvoltat proiectul în ţară, creştere ce a accelerat odată cu „şcoala online”. Profesorii din comunitatea MERITO au organizat şi desfăşurat, din proprie iniţiativă şi voluntar, suplimentar activităţii lor, cu sprijinul nostru, intervenţii de învăţare colaborativă şi schimb de bune practici, cercetări, demersuri de educaţie remedială sau dezvoltarea standardelor de evaluare. Toate acestea au contribuit la o îmbunătăţire a colaborării între profesorii din sistem şi a nivelului de calitate al metodelor pe care le folosesc.
Investim continuu în profesorii laureaţi, parteneri şi invitaţi MERITO şi îi conectăm la cele mai avansate tendinţe ale meseriei în lume, iar împreună am început să transformăm meseria de profesor.
Totuşi, există o nevoie stringentă de formare şi specializare în sistem, aşa că, în 2021 am trecut printr-un proces de focalizare a impactului proiectului. A rezultat o strategie de dezvoltare a profesorilor din comunitate spre a deveni experţi-practicieni “de la firul ierbii”, care să propage expertiza lor şi să contribuie la transformarea a 50.000 de profesori din sistem, adică aproximativ 30% din totalul profesorilor din România, un prag de la care vom fi pornit o mișcare fără întoarcere, până în 2030. Transformarea acestor 50.000 de profesori înseamnă că ei îşi vor face meseria la un nivel înalt de profesionalism şi vor cultiva adecvat competenţele secolului 21, încât majoritatea copiilor din România vor stăpâni abilităţile necesare viitorului.