Harta lecturii în România – primul demers de colectare şi centralizare a activităţilor de lectură pentru elevi
15/02/2022
Din dragoste de carte – Nicoleta şi Emil Munteanu, profesori de Limba şi Literatura Română, Colegiul Naţional Iaşi – profesor MERITO 2022
18/05/2022

Directorul ca leader – Sorin Haiduc, profesor de Matematică şi director MERITO 2022, Colegiul Naţional „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal”, Arad

Directorul ca leader

„Vrem să pregătim cadre didactice de excepție, pentru că învățătorul stă la baza sistemului de educație.”

Sorin Haiduc are 58 de ani și spune că se identifică cu Colegiul Preparandia. Când școala urcă în clasamentele pe oraș sau pe țară, Sorin e fericit de parcă ar fi vorba de el. Când elevii obțin rezultate bune la olimpiade, e mândru de parcă sunt copiii lui. Și ar fi greu să nu se identifice cu școala, după anii petrecuți aici – 32 ca profesor de matematică, din care 16 ca director.

Colegiul are 210 ani și a fost primul liceu pedagogic din țară. Camerele sunt înalte, sigla școlii tronează deasupra scărilor cu balustrade din fier, busturile unor personalități veghează sobre coridoarele largi, iar deasupra lor așteaptă să-și intre în rol un clopot masiv, din fier, imprimat tot cu sigla școlii. Ți-ai imagina ca un om care spune că se simte unul cu școala să aibă un birou la fel de impunător, dar Sorin lucrează la un laptop albastru dintr-o cameră care se află între cancelarie și secretariat, la o masă simplă, lipită de cea a directorului adjunct. Nu are program de audiențe – își face timp să discute cu oricine atunci când este în școală.

La Preparandia a ajuns prima dată în 1990, unde a predat matematică nouă ani. Apoi a lucrat aproape cinci ani la Inspectoratul Școlar Județean, s-a întors la Colegiu și, după alți doi ani de profesorat, a fost numit director. De atunci, a dat concurs la fiecare patru ani.

Când s-a întors, în 2004, la liceu erau trei clase cu profil pedagogic (învățători, educatori și bibliotecari), una de filologie, una de științe sociale și niciuna de matematică – informatică. Profesorul a observat că elevii buni, care urmaseră aici ciclul primar și gimnazial, plecau din această cauză la alte licee. Pentru că făcea parte din consiliul de administrație, a insistat cu ideea înființării acestui profil, până s-a întâmplat.

Doi ani mai târziu, când a fost ales director, Colegiul era considerat pe locul cinci în Arad – după rezultatele la Bacalaureat și la olimpiade și după mediile de admitere la liceu. Elevii câștigaseră 12 premii și mențiuni la concursuri și olimpiade, iar ultima medie de admitere fusese 7,10. Atunci, și-a propus ca în cinci ani să urce Colegiul pe primul loc în aceste topuri. Să transforme școala într-una serioasă și apreciată.

„Nu mi-am dat seama că durează mult mai mult”, spune el acum. „Schimbarea este extrem de dificilă, inerția este mare. Dacă vrei ca schimbarea să fie de durată, nu poate fi de azi pe mâine.”

Când era inspector, a participat la un seminar de leadership susținut de o organizație din SUA, care avea să-i schimbe viața. A învățat acolo despre leadershipul etic, bazat pe principii sănătoase, și a înțeles că un lider se înconjoară de oameni de valoare, care sunt empatici cu el. Că un lider nu le impune nimic oamenilor din jurul lui, ci îi influențează să acționeze spre binele organizației. Iar Colegiul este, pentru el, o organizație. Astfel că a început construirea culturii organizaționale – și ridicarea școlii – de la profesori.

Atunci când recrutează un cadru didactic nou, se informează în legătură cu caracterul lui, iar când este un loc vacant în școală, îl invită să dea concurs. „Am căutat în primul rând oameni de calitate”, spune el. „Serioși, implicați. Pentru că știam că vor fi și buni profesioniști.”

De ce nu în primul rând profesioniști? Pentru că elevii nu rămân cu materia, spune el, cu felul în care le-a predat profesorul de matematică înmulțirile sau triunghiul isoscel. Ci cu modul în care relaționa cu ei, cu amprenta pe care și-a lăsat-o asupra personalității lor.

Pentru că este de părere că ce nu se măsoară nu poate fi îmbunătățit, la începutul anului școlar le prezintă profesorilor și părinților o analiză a anului anterior. Câte premii au obținut elevii la olimpiade și concursuri, câți elevi au promovat Bacalaureatul, cu ce medie s-a intrat în clasa a IX-a, câți elevi au rămas în Colegiu pe toată durata școlarizării, de la clasa I la a XII-a (aceștia primesc diplomă de fidelitate). În plus, în fiecare an acordă titlurile „Profesorul anului” și „Elevul anului”, competiție pentru care profesorii votează elevul și invers.

Pe un panou în biroul directorilor este afișată o listă cu abilitățile unui lider versus cele ale unui manager. Liderul motivează, găsește soluții, recunoaște meritele și se concentrează pe oameni, pe când un manager conduce, găsește vinovați, își asumă meritele și se concentrează pe sarcini. El spune că încearcă să fie un lider, să conducă școala din umbră și să formeze o cultură organizațională care să funcționeze la fel de bine și după ce el nu va mai fi director.

De exemplu, niciodată în cei 16 ani de directorat nu le-a atras atenția profesorilor să intre la ore la fix. Dar le-a spus de-a lungul timpului ce așteptări are de la ei. Păstrează mereu în minte valorile acestei instituții și care este scopul pe care și l-a asumat – să transforme Colegiul în cea mai serioasă școală din Arad. Astfel îi este ușor să ia poziție când observă comportamente neadecvate, sau să rămână integru când primește propuneri care ar putea fi tentante pentru cei cu putere – de exemplu, vânzarea unui post de profesor.

Fascinat de cum poate crește un om atunci când învață să facă diferența dintre lider și manager, câțiva ani a și predat un opțional de leadership pentru elevii claselor a XI-a. Au învățat despre abilitățile pe care trebuie să le aibă un lider, cum să se dezvolte personal și profesional, cum să gestioneze relațiile cu ceilalți.

În 2021, Colegiul a fost pe locul 10 în topul liceelor din țară, după rezultatele la Bacalaureat. În ultimii doi ani, toți elevii au trecut acest examen, iar notele de admitere la liceu au tot crescut. Pentru a fi admis anul acesta în clasa de mate-info, un elev ar fi trebuit să aibă cel puțin media 9,03, adică să se numere printre cei mai buni 188 de elevi din județ. În 2019, ultima dată când s-au organizat olimpiade și concursuri (anulate apoi din cauza pandemiei), elevii din Colegiu au obținut 166 de premii. Anul trecut, 31 de elevi au primit diploma de fidelitate.

Aceste rezultate îi spun directorului că este mai aproape de obiectivul pe care și l-a propus. „Vrem să pregătim cadre didactice de excepție, pentru că învățătorul stă la baza sistemului de educație.”

De exemplu, la clasele cu profil pedagogic dă uneori o lucrare din același capitol de mai multe ori, dacă rezultatele nu îi mulțumesc pe elevi, și le trece în catalog nota cea mai mare. Ei nu își strică mediile, iar el își atinge scopul de a-i determina să se pregătească mai bine.

Dincolo de rezultate, spune el, cel mai mare câștig este când absolvenții ajung în medii sociale sau universitare și apreciază că sunt pregătiți nu doar intelectual, ci și social și personal.

„Ne străduim ca atunci când pleacă mai departe să fie autentici, integri, optimiști, loiali, modești, harnici, disciplinați.” 

Sorin este și vice-președintele Asociației Liceelor Pedagogice din România, care a elaborat regulamentul de organizare și funcționare a liceelor pedagogice, aprobat de Ministerul Educației. Printre altele, în document este precizat numărul de ore de practică, cum se desfășoară activitatea, care sunt condițiile de transfer. De pildă, un elev care are mai puțin de nota 6 la materiile de bază nu mai poate continua studiile la profilul pedagogic, pentru că ar însemna că nu va fi un cadru didactic suficient pregătit.

Își dorește ca elevii să fie mândri de uniforma pe care o poartă, iar începând de anul acesta le va acorda absolvenților de a XII-a o medalie pe care vor fi imprimate sigla și cele opt valori ale Colegiului. La fel și profesorii, să fie încântați de faptul că sunt dascăli la această școală. Deși, spune el, trebuie să păstreze și o doză de modestie și recunoștință pentru că lucrează cu elevi conștiincioși, pe care nu trebuie să depună efort să-i ridice de la nota 5 la 8.

Probabil el este cel mai mândru și mai recunoscător dintre toți.

„Anul trecut au venit la noi doi elevi cu nota 10 la admitere”, spune directorul. „Asta înseamnă foarte mult. Înseamnă că în școala asta se face educație serioasă.”

Text de Oana Racheleanu

Editor: Lavinia Gliga

Foto: Doria Drăgușin

Premiu susţinut în 2022 de Bitfedender, partener fondator al proiectului. Momentul de premiere:

Începând cu Gala MERITO 2019, acordăm atenţia bine meritată şi managementului şcolar, atât de important în construirea unei culturi organizaţionale performante în Şcoală şi în atragerea comunităţii locale în jurul acesteia, prin premiul Directorul MERITO.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *