Succesul se măsoară în oamenii care se întorc – Ioana Hochia, profesoară pentru învăţământul primar, Colegiul de Arte, Baia Mare – profesoară MERITO 2024
29/05/2024
În clasa Micului Prinţ – Nicoleta Simona Ghenea, profesoară pentru învăţământul primar, Colegiul Naţional „Elena Cuza”, Craiova – profesoară MERITO 2024
29/05/2024

Telefonul nu e doar pentru desene animate – Mariana Pitiş, profesoara MERITO 2024 pentru învăţământul preşcolar, Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 13, Târgovişte

Telefonul nu e doar pentru desene animate

„Scopul este să ne perfecționăm, să ne schimbăm stilul de a preda. Timpul, lucrurile evoluează – atunci eu, ca profesor, trebuie să mă adaptez nevoilor copiilor din ziua de astăzi. Dacă tehnologia este importantă pentru ei, atunci eu trebuie să găsesc modalități să folosesc tehnologia în sala de grupă.”

BIO: Mariana Iulia Pitiș are 37 de ani, a absolvit Facultatea de Științe Umaniste (Limba și Literatura Română – Limba și Literatura Engleză), de la Universitatea Valahia, Târgoviște și masteratul tot în limbi străine (Modernitatea în Literatura Europeană – Universitatea Spiru Haret, București). Dar n-ar putea să predea de la catedră unor elevi înțepeniți în bănci. De 17 ani este educatoare la Grădinița 13 Step by Step și de șapte ani este formatoare națională în această alternativă. Din 2008 este responsabilă de proiectele europene și comunitare. În 2021 a obținut acreditarea Erasmus pentru grădiniță, valabilă până în 2027, ceea ce înseamnă că ea și colegele ei vor participa la schimburi europene de experiență și cursuri de formare. De șase ani este voluntară la Asociația OvidiuRo, în programul Șotron.

E prima zi a Săptămânii Verzi, iar la grupa mare de la Grădinița 13 Step by Step din Târgoviște e sărbătoare: e Ziua Pământului. Educatoarea Mariana Iulia Pitiș, îmbrăcată cu un tricou galben, ca al preșcolarilor, pe care scrie „Pas cu pas, spre viitor”, cu bucle roșcat deschis și machiaj discret, le citește povestea „Dacă vii pe Pământ”, de Sophie Blackall.

Fiecare activitate de la centrele din clasă este dedicată acestei sărbători. La Artă au tema „Erou pentru planeta mea” și copiii s-au gândit să realizeze felicitări pentru Planetă sau să se deseneze pe ei făcând diferite acțiuni ca să arate cât de mult iubesc Pământul. La Matematică și Jocuri Manipulative au construit orașul Târgoviște din piese de LEGO, la Alfabetizare au realizat o carte cu benzi desenate, apoi au povestit despre ilustrațiile create. La centrul Nisip și Apă au umplut formele unor litere cu nisip kinetic și au reprodus cuvinte legate de Pământ: oameni, orașe, animale.

În timp ce cealaltă educatoare și ajutorul de educatoare îi supraveghează pe ceilalți, Mariana coordonează centrul de Științe Naturale. Pe măsuța în jurul căreia sunt așezate șase scaune este trasat un drum șerpuit din plăci verzi, din plastic. Pe marginea traseului sunt așezate cu fața în jos niște cartonașe, iar la linia de start așteaptă un șoricel albastru. Este Colby, o jucărie care arată ca un mouse de calculator, creată pentru a stimula interesul puștilor pentru știință, tehnologie, inginerie și matematică. Copiii trebuie să-l programeze să meargă ba înainte, ba în stânga sau în dreapta, astfel încât să respecte traseul. Pe măsură ce înaintează, trece pe lângă cartonașe, iar cei mici trebuie să le întoarcă pe față.

  • Ai descoperit un ziar! Ce putem face cu el după ce îl citim?, întreabă educatoarea.
  • Îl dăm bunicilor!, răspunde un pici.
  • Din ce se fac ziarele? Vreți să vă spun eu? Din copaci, trebuie să tăiem copaci.

Apoi îi îndrumă să așeze cartonașul cu ziarul desenat în cutia corespunzătoare pentru tipul de deșeu reciclabil.

Șoricelul merge mai departe, programat de copii, și descoperă un pahar de plastic, o sticlă de sticlă, un frigider, o grămăjoară de iarbă. De fiecare dată, educatoarea le explică cum pot obiectele să primească o viață nouă, iar micuții depun cartoanele în cutiile potrivite.

Mariana îl folosește pe Colby nu doar la Științele Naturii, dar și la educarea limbajului, când le cere să povestească ceva cu ajutorul șoricelului, la matematică sau la construcții.

L-a cumpărat printr-un proiect Erasmus, după ce a urmat un curs despre activități STEAM, care îmbină științele, tehnologia, ingineria, arta și matematica la grădiniță. Ea este responsabilă de proiectele Erasmus din 2008, imediat după ce a venit la Grădinița 13 Step by Step (la un an după ce și-a început cariera de educatoare). A urmărit mereu să acceseze cursuri care să aducă ceva nou în instituția lor și care să le îmbunătățească educatoarelor activitatea de la clase.

Până acum, au fost împreună cu colegele în Cehia, Spania, Turcia, Olanda, Grecia și au învățat despre dezvoltare gândirii critice a copiilor, STEAM – robotică și codare, educația bazată pe investigație, activități outdoor, instrumente TIC și despre platforme online. Acum caută o grădiniță din Europa care să le primească, pe ea și încă două colege, în job shadowing, o metodă de învățare și dezvoltare profesională care presupune ca ele să observe alte educatoare în timp ce își desfășoară activitățile de lucru zilnice.

 „Scopul este să ne perfecționăm, să ne schimbăm stilul de a preda. Pentru că nu putem să așteptăm de la copii să se schimbe”, spune ea. „Timpul, lucrurile evoluează. Copiii acum preferă tehnologia – atunci eu, ca profesor, trebuie să mă adaptez nevoilor copiilor din ziua de astăzi. Dacă tehnologia este importantă pentru ei, atunci eu trebuie să găsesc modalități să folosesc tehnologia în sala de grupă.”

Spune că aproape zilnic au un moment în care folosesc dispozitive digitale. De exemplu, azi nu doar că s-au jucat cu Colby, dar au folosit și tabla inteligentă, cumpărată cu banii care i-au rămas dintr-o deplasare Erasmus, ca să prezinte calendarul naturii.

Mariana își dorește ca preșcolarii să folosească tehnologia și pentru altceva decât desene animate sau filmulețe pe YouTube. Își dorește ca ei să le ceară părinților să le instaleze aplicații educative precum Scratch Junior, de exemplu, cu care pot crea animații, jocuri și alte proiecte interactive, în timp ce învață concepte de programare și le este stimulată gândirea logică și creativă. Sau Duolingo, cu care pot învăța interactiv, prin joc, o limbă străină.

Când era ea de vârsta lor, la cinci, șase ani, mergea cu mama, învățătoare, în satul unde aceasta preda. Mama o lăsa la grădiniță, dar întotdeauna se trezea cu ea în clasă – prefera să stea în spate, fără să scoată un sunet, să deseneze și să viseze cum va fi ea învățătoare. Mai târziu, pe când studia la Liceul Pedagogic, a participat la activitățile unei grupe de grădiniță Step by Step și visul i s-a schimbat.

Deși acum are 37 de ani, a urmat o facultate de limbi străine și un masterat în literatură și ar putea oricând să predea la clase mai mari, nu se vede făcând altceva. N-ar suporta ca elevii să stea nemișcați în fața ei și iubește dinamica de la grupele de Step, când copiii lucrează la centre, vorbesc și chicotesc. În plus, spune ea, cei mici sunt mult mai iubitori.

Mai mult, de șase ani, Mariana face în vacanțele de vară aceleași activități ca la grădiniță și cu copii din medii dezavantajate, ca voluntar la Asociația OvidiuRo, prin programul Șotron.

Când vin la ea la grupa mică, plâng din cauza rupturii de părinți, iar ea îi îmbrățișează, le cântă și le distrage atenția cu diverse activități. Peste câțiva ani, când pleacă la școală, sunt deschiși, independenți, creativi și sociabili.

Mariana le presară acest parcurs și cu o mulțime de activități în afara clasei. De exemplu, ultima ieșire a fost la cinema, unde au văzut un film despre semnele de circulație. Au mai fost de curând la o cofetărie unde au pregătit, împreună cu o doamnă cofetar, un mic dejun vegan, cu lapte de migdale stors de ei. Altă dată, când învățau despre mijloacele de transport, s-au plimbat prin oraș ca să observe bicicletele, mașinile, autobuzele, dar și la gară. Au mai fost la teatru, la grădina zoologică și la bibliotecă, dar cea mai îndrăgită activitate recentă a fost când au studiat insectele din parc și le-au scanat cu telefonul.

Peste câteva zile vor merge, alături de copii din alte școli și grădinițe din oraș, plus părinți, într-un parc proaspăt amenajat și vor planta flori. Iar în viitorul apropiat vor vizita o piață, vor cumpăra legume și vor prepara o salată.

Părinții au un rol important în metoda alternativă de educație Step by Step – cea de parteneri. Aceștia pot participa la activitățile gândite de educatoare sau le pot propune ei. De pildă, o mămică asistentă i-a învățat cum să se spele corect pe mâini, le-a arătat trusa de prim ajutor și a creat cu ei un joc de rol în care micuții erau pacienți, iar ea îi consulta. O altă mămică, medic, le-a povestit despre importanța mâncatului sănătos, un alt părinte a pregătit cu ei compot, iar un tătic le-a prezentat, la lecția despre mijloacele de transport, colecția lui de machete de avioane.

Astăzi, la începutul Săptămânii Verzi, centrul de Joc de Rol se mută în curtea grădiniței. La locul de joacă sunt împrăștiate diverse deșeuri reciclabile, iar copiii trebuie să le adune și să le depoziteze în cutiile corespunzătoare.

Mariana le reamintește să nu alerge, că nu este concurs, iar la final verifică împreună dacă au sortat bine deșeurile. Atunci când identifică o greșeală, cum ar fi o folie de aluminiu aruncată la plastic, le explică de ce locul acesteia este în cutia pentru metal. Întorși în clasă, toți micuții spun că a fost activitatea lor preferată de azi.

„Mă simt mândră că sunt educatoare”, spune ea, „pentru că fiecare lecție pe care o predau, fiecare moment de sprijin pe care îl ofer, contribuie la formarea viitoarelor generații. Încerc să le ofer securitate emoțională, să le creez un mediu cât mai stabil, sigur și primitor, să-i încurajez și să-i sprijin, pentru că așa le crește încrederea în ei.”

Text de Oana Racheleanu

Editor: Lavinia Gliga

Foto: Doria Drăgușin

Începând cu Gala MERITO 2018, acordăm atenţia bine meritată şi educaţiei timpurii, atât de importantă în dezvoltarea abilităţilor de bază ale copiilor şi parcursul educaţional ulterior al elevilor. Împreună cu Centrul Step by Step, premiem anual Educatoarea MERITO, dintre profesorii pentru învăţământul preşcolar valoroşi ai României.

Momentul de premiere:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *