Telefonul nu e doar pentru desene animate – Mariana Pitiş, profesoară pentru învăţământul preşcolar, Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 13, Târgovişte – Educatoarea MERITO 2024
29/05/2024
Învăţarea din curiozitate – Reka Balázs, profesoară pentru învăţământul primar, Şcoala Gimnazială „Váradi József”, Sfântu Gheorghe (CV) – profesoară MERITO 2024
29/05/2024

În clasa Micului Prinţ – Nicoleta Simona Ghenea, profesoară pentru învăţământul primar, Colegiul Naţional „Elena Cuza”, Craiova – profesoară MERITO 2024

În clasa Micului Prinț

,,Nu poți să spui niciodată că ai terminat de învățat. Eu de asta fac mereu lucruri noi.”

BIO: La Colegiul Național ,,Elena Cuza”, din Craiova, unde predă de 24 de ani, Nicoleta Simona Ghenea a reușit să creeze poduri de învățare atât pentru elevi, cât și pentru colegii ei de la catedră. A instruit cadrele didactice în utilizarea instrumentelor digitale la clasă, a dezvoltat și coordonat cursuri de utilizare eTwinning și Genially. Face parte din comunitatea STEM, ca ambasador al Scientix. Una dintre cele mai mari dorințe ale ei este ca oamenilor să nu le mai fie teamă de științe și să încerce noile instrumente pe care le au acum la dispoziție, fie că sunt profesori, elevi sau părinți.

Suntem în clasa IV-a A, numită ,,Clasa Micului Prinț”, de la Colegiul Național „Elena Cuza”, din Craiova, unde învață 25 de elevi.

Numele a venit ,,de la un simplu avion văzut într-o vitrină. Și m-am gândit: uite, un avion care te duce într-o călătorie a cunoașterii împreună cu Micul Prinț”, spune profesoara de învățământ primar Nicoleta Simona Ghenea. Așa a început aventura care acum se va încheia pentru generația actuală: în fiecare an elevii au călătorit,  metaforic, așa cum a făcut Micul Prinț. În timp ce el a explorat diverse planete, ei au explorat tainele școlii, dar și planete create de profesoară pentru ei, precum Planeta Ortogramelor.

Evoto

Totul a început cu un avion de jucărie pe care profesoara l-a pus, la începutul clasei pregătitoare, pe banca fiecăruia, povestește Nicoleta Simona Ghenea. Elevii au început să descifreze tainele învățării, ghidați de un personaj îndrăgit din literatură, care a devenit mascota clasei. De-a lungul celor cinci ani, mascota a avut mai multe roluri: să-i determine să vină la școală cu drag, să-i aștepte pe catedră în primul an, apoi să le trimită mesaje personalizate de încurajare. Mascota a fost prezentă la festivitățile de premiere și a devenit portavocea motto-ului lor: să te descurci în orice situație, așa cum face Micul Prinț în aventurile lui.

Generația aceasta sunt cu toții prietenii Micului Prinț. De-a lungul timpului, profesoara a creat pentru fiecare generație pe care a avut-o o altă poveste: unii dintre ei au fost prietenii lui Winnie the Pooh sau ai motanului Garfield, pe care l-au transformat dintr-un pisoi leneș într-unul foarte activ.

„Ingredientele unui an școlar de succes: prețuire, răbdare, muncă”, stă scris pe unul dintre pereții clasei. Orele de curs sunt presărate cu bătăi din palme, când profesoara vede că elevii devin neatenți. Două sau trei bătăi din palme la catedră se aud ca un ecou imediat din bănci.

Nicoleta Simona Ghenea a ajuns la catedră în 1999 și de atunci predă în aceeași școală. Mama ei este educatoare și Nicoleta a fost de mică în mijlocul acțiunilor de pregătire a materialelor didactice și chiar decupa alături de mama ei.

În adolescență, a avut un moment în care s-a gândit că i-ar plăcea să devină medic, dar apoi a abandonat planul ăsta, a absolvit Liceul Pedagogic și două facultăți: Drept și Științe Politice, precum și un masterat în Studii Europene. „Viața mi-a oferit alt parcurs decât mi-am imaginat la început. Nu regret nicio clipă, chiar îmi place ceea ce am făcut”, spune cu mândrie.

După mai bine de două decenii la catedră, una dintre cele mai vizibile schimbări pe care le vede în învățământ  se referă la resursele pe care le au la dispoziție profesorii. Dacă la început exista doar manualul, acum există caiete speciale, videoproiectoare, table smart în clasă, laboratoare dotate și biblioteci vaste.

Education isn’t something you can finish, este un citat atribuit scriitorului american Isaac Asimov. Este unul dintre citatele sale favorite, pentru că pune în cuvinte ceea ce ea pune și în practică. ,,Da, nu poți să spui niciodată că ai terminat de învățat.”, de aceea participă mereu la cursuri și programe de formare.

Spune că un profesor trebuie să se perfecționeze continuu și să se folosească de toate instrumentele digitale existente. Vrea să le insufle dorința de perfecționare continuă și elevilor ei: ,,Cultură generală, asta încerc să le formez”. ,,Vă dau un indiciu”, le spune deseori, când întrebările ei nu sunt urmate de un val de mâini ridicate.

În ultimii ani a fost selectată de două ori la workshop-uri organizate de Agenția Spațială Europeană, chiar la sediul ei din Belgia, unde a învățat despre robotică și tehnologie, iar asta o ajută să creeze instrumente digitale pe care le folosește la clasă.  În continuare, și-a propus să păstreze un echilibru între digital și tradițional, ,,pentru că părintele spune că nu ai de ce să-l ții atâta pe calculator. Eu întotdeauna am găsit cheia, am avut chiar niște părinți minunați, o echipă pe care mă simt norocoasă că o am.”

Evoto

Împreună cu elevii ei, a adus în sala de clasă animale și chiar planete, prin instrumente digitale precum Merge Cube, adică un cub prin care ,,elevii pot explora o galaxie în palmă, pot ține în mână fosile și artefacte antice, pot explora o moleculă de ADN, pot cerceta miezul Pământului, pot diseca o broască virtuală, pot împărtăși propriile creații 3D”, conform descrierii de pe site-ul oficial al instrumentului. Primul Merge Cube l-a achiziționat în urmă cu patru ani din bani personali, dar acum în școală există mai multe, unele primite prin sponsorizare, altele cumpărate. Este un instrument îndrăgit de elevi, pe care ea îl folosește săptămânal la clasă.

La rândul ei, a învățat de la fiecare generație câte ceva. ,,A fost un moment în care am stat să urmăresc desene animate actuale, ca să le pot oferi personaje similare în jocurile mele pe Genially (n.r. o platformă online în care pot fi create prezentări interactive, infografice și alte tipuri de conținut). Am lăsat pasiunile lor să vină către mine.”

A învățat și că un copil poate să fie acasă într-un fel și la școală în cu totul alt fel. De aceea este esențială comunicarea cu părinții.

În același timp, vrea să disipeze teama de științe. ,,STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) va fi viitorul în opinia mea, de asta m-am ocupat să atrag profesorii către partea de STEM. Să încercăm cumva să nu mai fie teama de științe, de faptul că științele sunt grele, că trebuie să le predăm cu diverse resurse pe care nu le avem.”

Profesoara oferă și două exemple din viața de zi cu zi, prin care știința ne face viața mai frumoasă: podurile și caleidoscopul. ,,Niciun pod nu a fost construit fără știință.” Iar despre caleidoscop spune că ,,toată lumea apreciază frumusețea lui. Este pur și simplu fizică. Nimeni nu respinge un caleidoscop. Nimeni nu respinge fizica”.

Profesorii au de câștigat dacă nu se limitează la materia din fișa postului când predau, spune ea. „Ce anume putem folosi dintr-o activitate în toate domeniile? Eu așa lucrez, integrat. Pasiunea asta vine din dorința de a le da copiilor altă șansă, de a face ceva nou.”

A creat tutoriale și i-a învățat pas cu pas pe colegii ei cum să construiască lecții în Genially. Este ambasador al platformei și a predat instrumentele de utilizare a acestei platforme la sute de profesori din întreaga țară. Pe colegii ei i-a mai învățat și cum să creeze cărți digitale cu ajutorul Book Creator, un instrument digital care le permite elevilor și profesorilor să creeze și să citească cărți digitale multimodale.

,,Din ceea ce îi învăț pe ceilalți, evoluez și eu”, simte profesoara. ,,Mă motivează foarte mult când văd că am rezultate și impact.” O bucură și faptul că oamenii sunt interesați și se lasă atrași de universurile pe care ea le prezintă. Simte că astfel poate construi poduri mai sustenabile către următoarele generații.

Recent, a fost invitată la o conferință în Grecia, unde a vorbit, ca ambasador eTwinning, despre bune practici în domeniu și despre deschiderea pe care Colegiul Național ,,Elena Cuza” o are către implementarea metodelor digitale de predare.

Nicoleta Simona Ghenea este și metodist. La una dintre inspecțiile pentru grad, a ajuns la o școală din mediul rural în care nu exista nici tablă la clasă și ,,doamna scria pe o hârtie”. Atunci a vrut să cumpere ea o tablă obișnuită, dar până la urmă a achiziționat-o primăria după ce profesoara a deschis subiectul.

,,Un suflu, o reinventare a programelor școlare, tocmai pentru o viziune nouă, care să cuprindă de la realitatea augmentată, până la includerea domeniului STEM în toate disciplinele”, asta crede Nicoleta Simona Ghenea că îi lipsește învățământului românesc. ,,Domeniul STEM trebuie reinventat, să-i dăm valoarea pe care o merită. Pentru că, altfel, cei care pierd sunt copiii.”

Text de Andrada Lăutaru

Editor: Sorana Stănescu

Foto: Doria Drăgușin

Premiu susţinut în 2024 de Kruk România, partener al Galei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *